Aktivitetsstress hos barn med NPF..
Tänk på att ditt barn troligtvis inte behöver så mycket mera stimuli än vad de får i skolan.
För mina barn var det svårt att orka med något när skolan var slut för dagen. Visst är det bra med stimulans, men har barnet en hjärna som lätt blir ”överhettad” av det dagliga som händer i skolan, då är det viktigt att få tanka energi och lugn på eftermiddagen och kvällen.
Det kanske räcker med en aktivitet i veckan?!
Hos oss var det oftast storasyster som ville ha aktiviteter under vardagkvällarna. Hon ville testa teater, gympa, rida och diverse andra sysselsättningar. Det fanns inget stopp på hennes idéer om vad hon ville testa.
Innan vi visste och förstod att hon hade ADHD så lät vi henne hoppa på det som hon hade lust med. När vi äntligen fattade att hon hade en hyperaktiv hjärna så hjälpte vi henne att dra ner på kvällsaktiviteterna.
För lillebror var det inte så, för honom var det vi som introducerade olika saker att göra. Han var inte speciellt sugen att testa nya saker eller att träffa nya människor och vi tyckte att det skulle vara bra om han fick prova sig fram till någon rolig aktivitet.
Ofta tröttnade han precis när vi betalt deltagaravgiften. Med facit i hand så har jag förstått att ingen av dem skulle gjort nått speciellt på vardagarna, förutom att vara i skolan på dagen och sen med oss föräldrar på ledig tid och få möjlighet till återhämtning.
Naturligtvis väljer varje familj sin egen strategi för barnens kvällssysselsättning. Men om du vet att ditt barn har en hjärna som emellanåt (eller jämt) går på högvarv, kan det vara bra att varva ner istället för att öka på stressen efter en skoldag.
Varma NPF-hälsningar
AnnKatrin Noreliusson, Familjebalans