Kognition är ett sammanfattande ord för människans förmåga att lära, tänka och bearbeta information i hjärnan. Barn med autism har ofta kognitiva svårigheter eller en annorlunda kognition och det påverkar deras möjligheter att lära och utvecklas.
De flesta barn med autism har större eller mindre styrkor och svagheter inom olika kognitiva områden. De kognitiva förmågor som ofta är starka i förhållande till nivån inom andra områden är barnens förmåga att ta till sig information via synen, den så kallade visuospatiala förmågan, samt ett gott minne för detaljer.
De kognitiva områden som barnen ofta har svårigheter inom är bland annat, imitation, delad uppmärksamhet, exekutiva funktioner, att tolka känslor, förmågan att lära nytt och allmän begåvning (IQ). Det finns en omfattande forskning om flera av de här områdena. Barnens kognitiva svårigheter innebär ofta allvarliga hinder när de ska lära sig nya färdigheter, framför allt färdigheter som har med kommunikation och socialt samspel att göra.
Källa: Habilitering och hälsa, Stockholms läns landsting.